(In)Visible Women in Social Sciences and Social Work

Laufzeit: 01.10.2021-30.09.2022


Projektbeschreibung

Das internationale, interdisziplinäre Lehrprojekt fand in Kooperation zwischen der ehs (Leitung und Koordination Prof'in Dr'in Franziska Wächter), der Seinäjoki University of Applied Sciences (Finnland) und der Wirtschaftsuniversität Wien (Österreich) über einen Zeitraum von zwei Semestern (WS 2021/22, SoSe 2022) statt.

 

Inhalt der hochschulübergreifenden Zusammenarbeit war zunächst die Auseinandersetzung mit (Berufs)Biografien von Wissenschaftlerinnen im Bereich Sozialwissenschaften/Forschung/Soziale Arbeit (z.B. Marie Jahoda, Beatrice Webb, Elisabeth Gnauck-Kühne) unter drei Perspektiven: Organisationstheoretische Betrachtungen sowie Gender- und Diversitätsforschung (Wien), Sozialpolitik inklusive internationale Perspektiven (Seinäjoki) sowie Sozialforschung im Kontext Sozialer Arbeit (ehs).

 

Das Thema Geschlechtergleichstellung floss unmittelbar als Thema in das Lehrprojekt ein: Die Sichtbarmachung von Forscherinnen/Pionierinnen in den Sozialwissenschaften (inkl. Soziale Arbeit) aus Finnland, Österreich und Deutschland inklusive des Forschungsumfeldes ermöglichte es, strukturelle Barrieren und Ermöglichungen von Karrieren, die Frauen im Wissenschaftskontext zur Selbstbestimmung befähigen, darzustellen.

 

Studierende und Lehrende der drei beteiligten Hochschulen in ihrer unterschiedlichen national-kulturellen, religiösen und wissenschaftlichen Prägung (Größe, internationale Einbindung, Zertifizierungen etc.) lernten voneinander nicht nur inhaltlich, sondern auch im Sinne der Akzeptanz verschiedener Diversitätsaspekte. Gewährleistet wurde dies durch einen virtuell übergreifenden, forschenden Ansatz, in welchen jede beteiligte Hochschule ihr spezifisches Wissen zu bestimmten Themenfeldern einbrachte und eine gemeinsame Weiterentwicklung stattfinden konnte.


Das Ziel des Projektes war es, ein Set an „Educational/Sach-Comics“ auf einer Website als Open Source Ressource zur Verfügung zu stellen. Diese Lehr-/Lernmaterialien sollten einen Blick auf die Geschlechterverteilung in der Sozialforschung und Sozialarbeit ermöglichen und gleichzeitig zum einen Wissen über strukturelle Barrieren innerhalb des Wissenschaftsfeldes, der Karrieren von Frauen vermittelen. Zum anderen wurden Forschungsansätze erklärt (angebunden an die (Berufs)Biografien der behandelten Wissenschaftlerinnen, z.B. teilnehmende Beobachtung Beatrice Webb), die zukünftigen Studierenden „Forschung“ und deren Anwendung und Einbettung in soziale Kontexte erleichtern.

 

weitere Informationen finden Sie auf der Projekt-webseite: www.womeninsocialsciences.eu

Beteiligte Dozent:innen/Participating Lecturers

Deutschland:
Evangelische Hochschule Dresden
Leading University
Bernhard WagnerSoziologie und Empirische Sozialforschung
Prof’in Dr’in Franziska Wächter

Soziologie und Empirische Sozialforschung

Finnland:
Seinäjoki University of Applied Sciences
Tiina Hautamäki, PhDPrincipal Lecturer, Principal Investigator
Katja Valkama, PhDResearch and development manager, principal lecturer
Österreich:
Wirtschaftsuniversität Wien
Institut für Gender und Diversität in Organisationen
Dr. Anett HermannAssistant Professorin

 

Veranstaltungen

06.01.22

Today was "the peak" and highlight of our joint work during the winter term 2021/2022. Twelve cross-university student working groups presented their findings on the biographies of Hilma Granqvist, Miina Sillanpää, Dorothy Swaine Thomas, Beatrice Webb, Margaret Mead and Marie Jahoda.

 

Half of the groups worked on the (professional) biography of the female scientist/protagonist. Following questions were central: What "milestones" (and obstacles, if any) can be identified? Was the woman able/allowed to study? Which topics did she (mainly) deal with? Which target groups did she (mainly) deal with? With which colleagues did she collaborate? Which results seem particularly interesting? What discourses has she established? Did she have any international contact/influence? What was the family background (economic, social, cultural capital)? Who encouraged/supported her and why? How much time did she need for her career steps? In what profession did she see herself? 

 

The other part of the working groups focused on an/one important work/research study/project of the female scientist/protagonist in more detail. They presented answers on questions like: Where do we still find the female scientists’/protagonists’ influence today? What does this work "stand for"? What does it represent (in the overall work/oeuvre of the scientist)? In which field was she active/for which contents/(social) topics does she/or the work/study stand? Which target groups are in focus? What (research) methods did she use? Did she develop a (research) method? What was “unique” or innovative? And together we discussed questions such as: Where do we still find the female scientists’/protagonists’ influence today? What can we (you!) learn from the female scientist/protagonist (for your own professional practice)? Which central themes/issues (society, organization, individual) characterize the career?

 

We have done a great job :-) and are looking forward to the summer semester - then we will concentrate on transferring the ideas and knowledge into graphic novels.

 

09.12.21

On December 9, we met again for a joint seminar. More than 80 participants were meeting via Zoom. On the agenda was the exchange of theoretical knowledge of the three universities from their various perspectives: Austria: diversity, Finland: social policy and Germany: research. In total, we were able to follow 14 presentations and thus share our theoretical perspectives. Thus well prepared, we now move on to joint cross-university work on the biographies of female researchers.

 

11.11.21

Today the kick-off seminar with all students of the three universities took place. We were almost 80 participants. It was a great pleasure to see and get to know all participants and to discuss the overall project and the next steps. All 12 student#s groups have formed mottos for themselves, they are e.g. "Three countries, one team" or "Make the best out of diversity" or "Learning about Jahoda and each other". Looking forward to the next meeting in December!

 

01.10.21

Start der vom DAAD geförderten, gemeinsam mit Finnland und Österreich durchgeführten Lehrveranstaltung im Master SoA "(In)Visible Women in Social Sciences and Social Work"

Faces of the joint seminar - students and teachers from Finland, Austria and Germany

Das Team

Project leadership and contact details

Prof'in. Dr. Franziska Wächter

Professur für Soziologie und Empirische Sozialforschung/Professorship of Sociology and Empirical Social Research

Tel.: +49 351 46902-359
franziska.waechter@ehs-dresden.de
Raum: Gerokstraße 16, , 1. OG, Raum C.107

Finanzierung

Programm: IVAC - International Virtual Academic Collaboration 2021-2022

Kurzprofile aller geförderten Projekte

 

gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)

 

durchführende Förderorganisation Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD)